Jest to zadanie trudne, ale taka metoda pomaga uczyć planować, organizować pracę, podejmować decyzje i dokonywać właściwych wyborów. Metoda projektu spełnia ważne funkcje w nauczaniu i wychowaniu:
- sprzyja integracji zespołu klasowego,
- uczy zachowań społecznych,
- służy demokratyzacji życia w szkole i poza nią,
- uczy stosowania zdobytej wiedzy w praktyce czyli łączeniu teorii z praktyką,
- uczniowie przeżywają świat jako całość,
- wdraża do poszukiwania i selekcjonowania informacji,
- daje możliwość korzystania z nowoczesnych źródeł wiedzy,
- uczy samodzielności, planowania i organizacji pracy,
- przynosi zadowolenie z sukcesu osiągniętego na drodze samodzielnego wysiłku,
- stymuluje rozwój poznawczy, emocjonalny i motoryczny uczniów.
Uczniowie w trakcie pracy nad projektem uczą się:
– współdziałania w grupie,
– prowadzenia rozmów i wywiadów,
– planowania pracy,
– odpowiedzialności,
– pracy z różnymi źródłami wiedzy.
Dzieciaki w październiku po przeczytaniu lektury pt. „Chłopcy z Placu Broni”wspólnie z nauczycielem, który przedstawił obszar pracy i tematykę, ustalili harmonogram, sposoby realizacji projektów oraz kryteria oceny.
Uczniowie wg ustalonego wcześniej harmonogramu prezentowali swoje projekty. Wszystkie grupy wywiązały się z wyznaczonych zadań wyśmienicie, mimo tego, że jest to dla nich nowość. Lekcje były ciekawe i urozmaicone, do przygotowania projektów służyły przeróżne plakaty, prezentacje multimedialne, opisy a nawet testy i sprawdziany. Było to ciekawe doświadczenie i przy kolejnej lekturze na pewno będzie już łatwiej.