Poradnik dotyczący radzenia sobie w sytuacjach stresowych. | Szkoła Podstawowa nr 1im. Jana Wyżykowskiego w Polkowicach

Poradnik dotyczący radzenia sobie w sytuacjach stresowych.

JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM?

 

 

 

NIE DAJMY SIĘ STRESOWI!

„W życiu nie chodzi o czekanie, aż burza minie… Chodzi o to, by nauczyć się tańczyć w deszczu”. Vivian Green

 

 

ZROZUMIEĆ STRES

Czym jest stres?

Kiedy jakieś zdarzenie bądź sytuacja sprawia, że odczuwamy silny niepokój, albo zakłóca bieg naszego codziennego życia, mówi się, że doświadczamy stresu.

 

 

Jakie są przyczyny stresu?

Stres zależy od kilku czynników.

Niżej przedstawiamy niektóre z nich:

To, jaką jesteś osobą 
 
Niektórzy ludzie wydają się z natury spokojni i pewni siebie. Inni przez większość czasu odczuwają napięcie i niepokój, bądź też brakuje im pewności siebie.

 To, co Cię spotyka
 
Pewne zdarzenia są trudne niemal dla wszystkich ludzi – zarówno doświadczenia radosne jak i smutne. Jednak, ogólnie rzecz biorąc, przyczyny stresu różnią się w zależności od osoby. Coś, co jeden człowiek spostrzega jako wyzwanie, dla innego może być zagrożeniem.

Twoje obowiązki
 
Każdy z nas potrzebuje pewnego poziomu odpowiedzialności, aby mieć poczucie, że jego życie ma sens. Jednak kiedy czujesz, że masz zbyt wiele obowiązków, możesz być zestresowany.
 
 Ludzie wokół Ciebie
 
Cokolwiek Cię spotyka, zawsze łatwiej jest radzić sobie z trudnościami, mając wspierającą  rodzinę i przyjaciół. Poczucie braku wsparcia może powodować stres.
 
  Poczucie kontroli nad własnym życiem
 
To, czy podejmujesz pewne działania, aby złagodzić stres i ułatwić sobie życie, zależy od kilku czynników, ale przede wszystkim od Ciebie. Nie możesz zmienić wszystkiego, ale niemal w każdej sytuacji jest coś, co możesz zrobić.

W jaki sposób stres wpływa na nasze życie?

Stres wywiera na nas wieloraki wpływ. Może sprawić, że będziemy się czuli zmęczeni, nieszczęśliwi, rozdrażnieni albo skorzy do płaczu. W najgorszym razie może prowadzić do ataków paniki, bezsenności i poważnej depresji. Stres bywa także przyczyną dolegliwości fizycznych, takich jak bóle głowy, migrena, czy astma. Niektórzy specjaliści uważają, że poprzez niszczenie naszego układu odpornościowego stres może odgrywać pewną rolę w powstawaniu innych schorzeń, takich jak choroby układu krążenia i niektóre rodzaje nowotworów.

 

 

 

WSKAZÓWKI DLA UCZNIÓW:

 

Warto zwrócić uwagę na bezwzględne przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz:

  •  PLAN DNIA, w którym zawarte będą główne zadania do zrealizowania w danym dniu, z uwzględnieniem czasu przeznaczonego na naukę, przeplatane odpoczynkiem lub innymi aktywnościami np. prace w domu na rzecz rodziny;

 

  •  ORGANIZACJĘ WARUNKÓW DO NAUKI W PRZESTRZENI DOMOWEJ – własny kącik, pomieszczenie z dostępem do komputera. Dobrze dobrane biurko i krzesło nie będzie powodować szybkiego zmęczenia i pogłębiać wad postawy. Warto ograniczyć bodźce rozpraszające oraz zadbać o prawidłowe oświetlenie stanowiska do pracy, ponieważ przy nim uczeń będzie obecnie spędzać mnóstwo czasu podczas zdalnej edukacji lub odrabiania zadań domowych.

 

  • BEZPIECZEŃSTWO W CYBERPRZESTRZENI – w zdalnym nauczaniu korzystanie z Internetu daje możliwości kontynuacji edukacji, ale również niesie zagrożenia. Warto, aby rodzice czuwali nad działaniami ucznia w sieci i rozmawiać z nim o podejmowanych przez nie aktywnościach.

 

  • AKTYWNOŚĆ – regularna aktywność fizyczna sprzyja obniżeniu napięcia emocjonalnego. Sprawia, że ciało lepiej znosi stres. Regularne 30 – 45 minutowe ćwiczenia powodują, że w naszym organizmie zachodzą zmiany na poziomie fizjologicznym, które bezpośrednio wpływają na nasz nastrój: lepiej działa układ hormonalny, sprawniej funkcjonuje mózg i cały układ nerwowy;

 

  •  UTRZYMYWANIE KONTAKTU Z INNYMI – odległość fizyczna nie musi oznaczać braku bliskości, zrywania więzi, oddalania się od siebie emocjonalnie. Warto motywować do zadbania o kontakt z ważnymi osobami – rodziną, przyjaciółmi za pośrednictwem telefonu, wideoczatu. Izolacja społeczna może pogarszać nastrój;

 

  •  PRZESTRZEŃ NA UWAŻNOŚĆ DLA SWOICH EMOCJI – tłumienie uczuć (lęk, smutek, złość...) powoduje, że mogą nagle wybuchnąć w nieadekwatny sposób. Warto rozmawiać ze swoim dzieckiem o jego uczuciach i zachęcić do wyrażania ich oraz obserwacji sygnałów płynących z ciała, które jest nośnikiem emocji. Również nasi uczniowie mogą zwrócić się z chęcią rozmowy do rodziców czy też specjalistów pracujących w Szkole Podstawowej nr 1 im. Jana Wyżykowskiego w Polkowicach:
     
    - pedagog szkolny
     
    - pedagog specjalny
     
    - psycholog szkolny

 W sytuacji nawarstwiania się stresu warto stosować techniki relaksacyjne np. techniki oddechowe, trening Jacobsona https://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/rozwoj-osobisty/trening-jacobsona-na-czym-polega-i-jakie-daje-efektyprogresywna-relaksacja-miesni-aa-nAk5-PNq8-GRDS.html

 

  • KONSULTACJE ZE SPECJALISTĄ 
     
    Państwa dzieci, a nasi uczniowie mają prawo oczekiwać pomocy wszędzie tam, gdzie nie radzą sobie samodzielnie. Oferujemy ze swojej strony życzliwą obecność, ukierunkowanie i wsparcie. Istnieje możliwość konsultacji pedagogicznych, po wcześniejszym kontakcie za pośrednictwem dziennika elektronicznego, zarówno jeśli chodzi o stan psychofizyczny uczniów, ale również spostrzeżeń dotyczących przebiegu edukacji.

 

 

 

 

 

 

SPOSOBY NA STRES:

  1. Poproś o pomoc

  2. Uśmiechnij się 😊

  3. Szukaj pozytywów.

  4. Wyśpij się.

  5. Zapisz, co czujesz.                                                                                                         

  6. Napij się wody.

  7. Bądź tu i teraz.

  8. Posprzątaj.

  9. Posłuchaj ulubionej muzyki.

  10. Oddychaj i ćwicz.