Realizacjia projektu edukacyjnego pt. „Pomóż mi zrobić to samemu. Lekcje ciszy z wykorzystaniem elementów pedagogiki Marii Montessori”

W klasie III b w roku szkolnym 2014/15 dwa razy w tygodniu (wtorki i czwartki) prowadzone są zajęcia z wykorzystaniem elementów pedagogiki ciszy Marii Montessori. Jest to związane z realizacją projektu „Pomóż mi zrobić to samemu. Lekcje ciszy z wykorzystaniem elementów pedagogiki Marii Montessori”. Działania wychowawcze i dydaktyczne związane z realizacja zadań projektu pozwalają na:

  1. Kształtowanie zaradności i umiejętności współżycia w środowisku.
  2. Zdobywanie umiejętności porozumiewania się w sposób werbalny i niewerbalny.
  3. Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
  4. Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie.
  5. Angażowanie rodziny dziecka w proces jego wychowania.

Dzieci znają już kolejne czynności wykonywane w dni realizacji projektu. Uczniowie zaczynają zajęcia od zabawy na macie w kształcie elipsy. Siadają na macie z woreczkiem na głowie. To pierwszy element wyciszenia i skupienia uwagi. Z proponowanych materiałów bez użycia słów  budują obrazek. W czasie zadania zgodnie przekazują sobie materiały. Każdy w ten sposób próbuje odgadnąć zamysły i koncepcje kolegów. Po zakończeniu ćwiczenia uczniowie przedstawiają swoje pomysły interpretując powstały obrazek. W podobny sposób uczniowie ćwiczą tabliczkę mnożenia. Bez słów uzupełniają tablicę liczbami. Zadanie także wykonywane jest na macie.

Podczas zajęć edukacyjnych staramy się porozumiewać z zastosowaniem minimalnej ilości słów. Wiele poleceń  nauczyciel zapisuje na tablicy lub przygotowuje je indywidualnie dla pojedynczych uczniów.

Dotychczasowe wdrażanie elementów pedagogiki Marii Montessori pozytywnie wpływa na zachowanie i postępy w nauce uczniów. Dzieci lubią pracować w ciszy. Zabawa w „słuchanie ciszy” sprawia im wyraźną przyjemność. Zauważają wyższe wyniki swojej pracy osiągane poprzez większą możliwość skupiania uwagi i koncentrację w ciszy. Realizacja zadań projektu sprzyja tworzeniu wśród uczniów atmosfery akceptacji, życzliwości, wszechstronnej poglądowości oraz pomocy i indywidualizacji.

Montesorii 2 Montesorii

Bookmark the permalink.

Comments are closed.