Rok szkolny 2021/2022
Godziny pracy pedagogów szkolnych
Daria Bucyk
Poniedziałek 8.00 – 14.00
Wtorek 8.00 – 13.00
Środa 8.00 – 11.00
Czwartek 11.00 – 15.00
Piątek 8.30 – 12.30
Anna Borkowska
Poniedziałek 9.30 – 15.30
Wtorek 11.30 – 15.30
Środa 11.00 – 15.00
Czwartek 8.00 – 12.00
Piątek 11.30 – 15.30
RZECZNIK PRAW DZIECKA TPD DLA POWIATU POLKOWICKIEGO
Informujemy, iż na terenie Powiatu Polkowickiego Rzecznikiem Praw Dziecka TPD jest pani Beata Niemczyk, która pełni dyżur telefoniczny w czwartki w godz. 15.00-16.00 (tel. 509 394 464) oraz jest dostępna mailowo: rzeczniktpd.polkowice@wp.pl

Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.
Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl



Drodzy Rodzice!
Wszyscy stajemy przed trudnym zadaniem. Z jednej strony staramy się wyjaśniać dzieciom stale zmieniającą się rzeczywistość i wiele trudnych sytuacji z nią związanych, z drugiej musimy zmierzyć się z wyzwaniem i podołać nauczaniu zdalnemu. Wiemy, że to nie będzie łatwe, ale wierzymy, że wspólnymi siłami uda nam się osiągnąć sukces.
Postaramy się systematycznie zamieszczać na stronie szkoły różnego rodzaju materiały edukacyjne, ciekawe linki, porady, które być może pomogą Państwu w odpowiedni sposób zorganizować dzieciom naukę w domu i przyczynią się do efektywnie spędzanego przez nie czasu wolnego.
Z wyrazami wsparcia
pedagodzy i psycholog
Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu?
ORGANIZACJA I HIGIENA MIEJSCA PRACY
Każdemu dziecku należy zapewnić w domu stałe miejsce do pracy, kącik, w którym mogłoby ono przechowywać swoje książki, zeszyty i przybory szkolne. Stół i krzesło powinny być dostosowane do wymiarów ciała ucznia. W “kąciku pracy” ucznia musi panować ład i porządek, czystość i estetyka. Jedno z podstawowych wskazań higieny dotyczy oświetlenia pokoju, w którym uczeń pracuje. Pokój ten powinien być jasny, światło zaś powinno padać z lewej strony pracującego u dzieci praworęcznych, a u leworęcznych odwrotnie. Należy przy tym pamiętać, że nie tylko słabe, ale jednocześnie jaskrawe światło jest szkodliwe, wywołuje zmęczenie wzroku, a przez to zmęczenie umysłowe.
Dla zdrowia dziecka i wydajności jego pracy bardzo ważne jest oddychanie świeżym powietrzem. Należy wobec tego przyzwyczajać dzieci, aby przed rozpoczęciem pracy przewietrzały pokój (nie wietrzyć podczas pracy – dźwięki dochodzące z zewnątrz mogą rozpraszać dziecko). Samodzielna praca ucznia wymaga wysiłku umysłowego oraz napięcia woli i skupienia uwagi, w związku z czym nawet najlepiej zorganizowany “kącik pracy” i przestrzeganie zasad higieny nie przyczynią się same do podniesienia wydajności pracy ucznia, jeśli otoczenie domowe nie zapewni mu ciszy niezbędnej do nauki. Gwar w otoczeniu dziecka odrabiającego lekcje rozprasza uwagę, a niekiedy wręcz uniemożliwia mu skupienie uwagi i przygotowanie zadanej pracy. Dziecko w młodszym wieku szkolnym ma słabo wyrobioną koncentrację uwagi i jeżeli ją zakłócimy trudno mu się będzie na nowo wdrożyć do pracy.
Ważne jest też ułożenie książki w stosunku do oczu. Książka nie powinna leżeć płasko na stole, aby przy czytaniu nie pochylać głowy.
PLAN DNIA UCZNIA
Duży wpływ na wyniki nauki domowej wywiera dzienny rozkład zajęć domowych ucznia. Jak wykazują badania, jedną z przyczyn niechęci do nauki oraz nieefektywnej nauki jest rozluźnienie dyscypliny i nieracjonalne wykorzystanie czasu. Z wielu przeróżnych zajęć uczniowie nie potrafią wybrać tego, co potrzebne, a odrzucić czynności drugorzędnych, nie mają oni odpowiednich nawyków pracy, które umożliwiłyby im pogodzenie obowiązków szkolnych i rodzinnych z wypoczynkiem i rozrywką. Z tego powodu szkolne i domowe obowiązki ucznia wymagają starannego uporządkowania.
Pora nauki powinna być stała, co zazwyczaj ułatwia adaptację do pracy i zapobiega szkodliwemu pośpiechowi. Najodpowiedniejszą porą do nauki zdalnej są godziny dopołudniowe, przy czym najlepiej, aby dziecko rozpoczynało naukę o stałej porze, około godziny 8.00 – 9.00.
PRZEBIEG NAUKI DOMOWEJ
Przed przystąpieniem do nauki uczeń powinien wykonać pewne czynności wstępne: przewietrzyć pokój, pobrać i przejrzeć zlecone przez nauczycieli zadania i terminy ich wykonania, ustalić kolejność ich wykonania, przygotować i we właściwym porządku rozmieścić na stole potrzebne książki, zeszyty i przybory do pisania, rozplanować pracę w czasie i dopiero wówczas rozpocząć pracę nad wykonaniem tych zadań.
Uczeń, przystępując do nauki, powinien zabierać się do najtrudniejszych i najważniejszych zadań. Zadania trudniejsze powinien przeplatać łatwiejszymi, pisemne-ustnymi. Zadane ćwiczenia należy wykonać w tym samym dniu, w którym uczeń czytał przygotowane przez nauczycieli materiały.
Rodzic w miarę możliwości powinien czuwać nad prawidłowym przebiegiem pracy swego dziecka. Jeżeli dziecko nie potrafi zrozumieć danych treści, należy tak pokierować jego myśleniem, aby naprowadzić na prawidłową drogę, udzielić wskazówek. Nie należy podawać gotowych rozwiązań.
W trakcie nauki domowej potrzebny jest odpoczynek, wskazane są krótkie przerwy, ale muszą być stosowane w odpowiednim momencie. Niech dziecko zakończy rozpoczętą pracę lub dojdzie do jakiegoś punktu i wtedy może zrobić sobie przerwę. Narastające zmęczenie zmniejsza koncentrację dziecka. Przerwy pozwalają na uporządkowanie przeczytanych informacji i powiązanie ich w logiczną całość. Przerwy w trakcie nauki nie mogą jednak być zbyt długie (10-15 min.), aby dziecko nie zapomniało przez ten czas, czego się nauczyło. Z drugiej zaś strony nie należy zbyt długo uczyć się bez przerwy, gdyż zmęczenie powoduje gorsze i mniej trwałe przyswajanie wiadomości.
Wieczorem, a zwłaszcza późną nocą uczeń pracuje ze wzmożonym wysiłkiem. Czas potrzebny na przyswojenie koniecznego materiału wydłuża się wskutek wadliwej pracy komórek mózgowych uczącego się.
POMOC W NAUCE
Pomoc rodziców powinna zasadniczo polegać na dopilnowaniu, aby dziecko uczyło się o ustalonej porze dnia oraz aby wiedziało, czego ma się uczyć. Jeśli jest to możliwe, dobrze jest wspólnie z dzieckiem ustalić plan wykonania zadań, a następnie kontrolować, czy dziecko ten plan realizuje, w tym czy pamięta o robieniu sobie przerw. Jeśli jednak uczeń nie rozumie czegoś lub mimo czynionych prób nie może sobie poradzić z jakimś zagadnieniem, trzeba mu pomóc. Nie należy jednak spieszyć się od razu z gotowym wyjaśnieniem, lecz raczej pokierować za pomocą pytań i poleceń jego rozumowaniem, czasem wskazać odpowiednią lekturę albo naprowadzić na właściwą drogę, tak aby uczeń sam znalazł rozwiązanie. Obowiązuje tu ogólna zasada wychowywania tak, aby dziecko nie szło na łatwiznę, lecz aby było wdrażane do podejmowania wysiłku oraz, aby budziło i rozwijało w sobie inicjatywę, pomysłowość i samodzielność. Zasadę zaś dość często spotykanego wyręczania dziecka w jego pracy przez rodziców należy zastąpić zwyczajem odsyłania go do źródeł wiadomości. Jeśli dziecko zasadniczo nie ma problemów z nauką i jest samodzielne wystarczy kontrola wykonanej pracy (dobrze, żeby samo poprosiło o sprawdzenie – to jego „interes”).
Nie należy szczędzić dziecku pochwał za dobrze wykonaną pracę. Wystrzegać się trzeba natomiast rygorystycznych nakazów i gróźb. Zbytni rygor i despotyczne dyrygowanie dzieckiem hamuje rozwój jego samodzielności, utrudniając mu tym samym naukę. Jednocześnie należy pogodzić się z tym, że dziecko nie pojmuje nauki jako najciekawszego i najprzyjemniejszego spędzania czasu. Rodzic powinien mu wytłumaczyć, że chociaż nauka nie jest tak przyjemna jak gry komputerowe, jest jego obowiązkiem, a dodatkowo jest konieczna dla jego dalszego rozwoju.
Komfortowe warunki domowe nie zapewnią dziecku sukcesu w nauce, jeżeli rodzice są obojętni lub mają lekceważący stosunek do szkoły, nauczycieli czy nauki dziecka. Dzieciom w młodszym wieku szkolnym pomoc rodziców w odrabianiu prac domowych daje poczucie bezpieczeństwa, radości, zadowolenia, kształtuje się ogromna więź uczuciowa. Dziecko wyrastające w atmosferze miłości, poszanowania dla nauki i wysiłku w nauce utwierdzi się w przekonaniu, że nauka jest ważna i potrzebna. Rodzic poprzez zainteresowanie nauką dziecka, kontrole, rozmowy, objaśnianie problemów, wyrabia stosunek systematyczności, pilność i sumienność. Pozytywne nastawienie, mówienie o nauce spokojnie i z entuzjazmem wpływa na efektywność wyników w nauce.
Źródło:
https://padlet.com/pedagog4/ubd42o8tvucg
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TOLERANCJI
16 listopada na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Tolerancji, ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 12 grudnia 1995 roku, z inicjatywy UNESCO. Po tym wydarzeniu kraje członkowskie UNESCO przyjęły Deklarację na Temat Zasad Tolerancji.
Artykuł I „Deklaracji Zasad Tolerancji” brzmi:
„Tolerancja to szacunek, akceptacja i uznanie bogactwa różnorodności kultur na świecie, naszych form wyrazu i sposobów na bycie człowiekiem. Sprzyja jej wiedza, otwartość, komunikowanie się oraz wolność słowa, sumienia i wiary. Tolerancja jest harmonią w różnorodności. To nie tylko moralny obowiązek, ale także prawny i polityczny warunek. Tolerancja – wartość, która czyni możliwym pokój – przyczynia się do zastąpienia kultury wojny kulturą pokoju”.
Książki dla dzieci o tolerancji:
Książki dla dzieci o tolerancji
- „Ćmony i Smeśki” – Julia Donaldson i Axel Scheffler, wyd. Nasza Księgarnia
- „Książkożercy – Pako w miejskiej dżungli” – wyd. Wilga
- „Mój młodszy brat” – Monika Krajewska, wyd. Media Rodzina
- „Cudowny Chłopak – wszyscy jesteśmy wyjątkowi” – R.J. Palacio, wyd. Albatros
- „Jest wiele wiar, o co pytają dzieci” – Monique Gilbert
- „Wilczek” – Gerda Wagener, ilustracje Józef Wilkoń, wydawnictwo Tatarak
- „Nietoperzyca Kaja i kraina uważności” – praca zbiorowa
- „To MY, Dzieci Świata” – Eliza Piotrowska
- „Niebieska niedźwiedzica” – Joanna Maria Chmielewska, Jona Jung, wydawnictwo Bajka
Twój Parasol – aplikacja mobilna
Pedagodzy proponują
Drogi Rodzicu !
Zorganizuj miejsce pracy domowej swojego dziecka.
- Zapowiedz zbliżający się czas nauki na 15 minut wcześniej,
aby miało czas na dokończenie ważnej dla niego czynności, zabawy. - Przewietrz i uporządkuj pomieszczenie.
- Wyłącz telewizor, radio, telefon.
- Przygotuj zdrowe przekąski.
- Przeczytaj polecenie z e-dziennika.
- Pozwól dziecku na samodzielność.
Motywuj do nauki.
- Nie oceniaj, doceniaj!
- Chwal za dobrze wykonaną pracę.
- Nagradzaj wysiłek wspólną zabawą.
Jeżeli będziecie Państwo potrzebować pomocy i wsparcia w rozwiązaniu niepokojącej Was sytuacji, możecie się z nami skontaktować.
W godzinach 10.00 -16.30 jesteśmy dostępni pod wskazanymi numerami telefonów:
Pedagodzy
Szanowni Państwo Od pedagoga szkolnego mogą Państwo otrzymać pomoc i wsparcie w rozwiązywaniu niepokojących Was problemów, które mogą dotyczyć:
- rozpoznawania trudności w nauce bądź innych niepowodzeń szkolnych doświadczonych przez Wasze dziecko,
- potrzeby udzielenia waszemu dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- niepokojących Was zmian, jakie pojawiają się w jego zachowaniu,
- trudnych relacji Waszego dziecka z rówieśnikami, nauczycielami lub rodzeństwem,
- każdej innej sprawy, która jest dla Was i Waszego dziecka ważna.
Zapraszam do mojego gabinetu –pokój 49, piętro II. telefon kontaktowy: 76 746-57-90
INSTYTUCJE POMOCOWE DZIAŁAJĄCE NA TERENIE GMINY POLKOWICE
-
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
ul. Targowa 1
tel. 76/ 746-15-70
-
Ośrodek Pomocy Społecznej
ul. Lipowa 2
tel. 76/ 724-67-00
Zakres działań:
-
świadczenie pomocy społecznej osobom i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej,
-
dążenie do poprawy jakości życia mieszkańców i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu,
-
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
ul. św Sebastiana 1A
tel. 76/ 729-92-33
-
Poradnia Zdrowia Psychicznego przy Polkowickim Centrum Usług Zdrowotnych
ul. Kard. B. Kominka 7
tel. 76/ 746-08-60
-
Placówka Socjalizacyjna ,,Skarbek’’
ul. Browarna 1
tel. 76/ 729-92-33
-
Placówka Socjalizacyjno – Interwencyjna
,,Perspektywa’’
ul. Górna 3
tel. 76 /749 -48 –43
-
Straż Miejska
ul. Targowa 11
tel. 76/ 746-40-23
-
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
ul. Lipowa 1 pok. 103 dyżur: czwartek 12.00 – 14.00
tel. 76/ 724-95-68
zakres działań:
– przyjmowaniem wniosków dotyczących leczenia odwykowego,
– kierowaniem spraw do sądu, prokuratury, policji i innych instytucji,
– udzielaniem pomocy rodzinom nadużywającym alkoholu,
-
diagnozowaniem w zakresie leczenia odwykowego oraz kierowaniem do lekarza
biegłego w zakresie uzależnienia od alkoholu,
-
Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
ul. Lipowa 2 czynne: 8.00 – 15.00
tel. 76/ 724-67-11
zakres działań:
– diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie;
-
podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na
celu przeciwdziałanie temu zjawisku;
– inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie.
10. Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Polkowicach
ul. Plac Kościelny 2
tel. 76/ 745-85-85
Problemy w jakich udzielana jest pomoc:
-
Konflikty rodzinne
-
Samobójstwa
-
Przemoc domowa
-
Agresja
-
Przemoc seksualna
-
Wykorzystywanie seksualne dzieci
-
Utraty okołoporodowe
-
Bezrobocie
-
Wypadki, katastrofy
-
schronienie całodobowe (płatne 15 zł/osoba)
11. Komenda Powiatowa Policji w Polkowicach
tel. 997
12. Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Polkowicach
tel. 998
13. Pogotowie Ratunkowe
tel. 999
14. Ogólnopolski telefon alarmowy
tel. 112
15. Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie ,,Niebieska Linia’’
tel. 801-120-002
16. Ogólnopolski Telefon Zaufania
tel. 800-199-990
17. Pomarańczowa Linia dla rodziców, których dzieci piją
tel. 801-140-068
INNE INSTYTUCJE POMOCOWE DZIAŁĄJĄCE POZA TERENEM GMINY POLKOWICE
- Sąd Rejonowy w Lubinie
ul. Wrocławska 3 tel. 76/ 847-01-00
- Ośrodek Interwencji Kryzysowej – Caritas Diecezji Zielonogórsko – Gorzowskiej
Oddział w Głogowie ul. Królowej Jadwigi 1 tel. 76/ 742-00-05
- Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy (MOW) w Jaworze
ul. Legnicka 16 tel. 76/ 870-20-33
- Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Wiechlicach
ul. Jesionowa 3 tel. 68/ 376-22-55 5. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży w Zaborze ul. Zamkowa 1 tel. 68/ 327-40-28
- Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Przytoku
Przytok 91 tel. 68/ 327-44-10
- Poradnia Zdrowia Psychicznego w Głogowie
ul. Kościuszki 15 tel. 76/ 837-33-23
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Głogowie
ul. Folwarczna 52 tel. 76/ 833-32-93
- Miejskie Centrum Wspierania Rodziny w Głogowie
ul. Folwarczna 7 tel. 76 853 38 32 zakres działań: – udzielanie porad i konsultacji, – pomoc osobom z problemem alkoholowym oraz członkom ich rodzin, – motywowanie do podjęcia leczenia odwykowego, – pomoc w umieszczaniu w placówce lecznictwa odwykowego, – prowadzenie szkoleń i warsztatów edukacyjnych, Ponadto:
- Punkt konsultacyjny dla osób z problemem uzależnień i ich rodzin
- Punkt konsultacyjny dla osób doświadczających przemocy domowej
- Punkt Porad Prawnych
- Punkt konsultacyjny – psycholog
Poradnik dla ucznia nieobecnego w szkole Wersja PDF Wersja DOC
Bezpłatna pomoc telefoniczna i online dla uczniów, rodziców i nauczycieli już dostępna! W ramach Rządowego Programu „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła”, na zlecenie Ministra Edukacji Narodowej, Fundacja Dzieci Niczyje rozpoczęła już realizację zadania publicznego pn. „Prowadzenie przez specjalistów ogólnopolskiej infolinii interwencyjno-informacyjnej dla uczniów, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ich rodziców, nauczycieli oraz innych podmiotów działających na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży”. W ramach programu infolinii interwencyjno-informacyjnej Fundacja Dzieci Niczyje zapewnia:
- uczniom, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, bezpłatną i anonimową pomoc i wsparcie konsultantów Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 (linia dostępna codziennie w godzinach 12:00 – 20:00, pomoc online dostępna na www.116111.pl/napisz).
- rodzicom, nauczycielom oraz przedstawicielom podmiotów działających na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży bezpłatną pomoc konsultantów Telefonu dla rodziców i nauczycieli w sprawach bezpieczeństwa dzieci 800 100 100 (linia dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00 – 18:00, pomoc online dostępna pod adresem pomoc@800100100.pl).