I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
1. Cykl zajęć lekcyjnych
a) poznajemy Sieciaki obrońców Internetu
W ramach programu Bezpieczny Dolnyślązak przeprowadzono w klasach I-VIII szereg działań obejmujących wiedzę dotyczącą bezpiecznego internetu.
W ramach lekcji uczniowie poznali Sieciaki Ajpi, Spociaka, Netkę i Kompela – dzieciaki znające zasady bezpiecznego korzystania z internetu. Za pomocą filmów edukacyjnych pt. Misja bezpieczny internet, uczniowie nauczyli się:
1. Jak chronić swoją prywatnośc w sieci.
2. Jak zadbać o wizerunek w sieci.
3. Jak nie ufać osobom poznanym w sieci.
4. Szanować innych w sieci.
Grając w gry edukacyjne na stronie sieciaki.pl mieli okazję poznać największe zagrożenia internetu w postaci Czystego Zła i jego pomocników.
- Kradzieja – złodzieja internetowego
2. Kłamacza – oszusta internetowego
3. Bełkota – hejtera internetowego
4. Śmieciucha – spamera internetowego
Na koniec zajęć w ramach utrwalania zdobytej wiedzy uczniowie rozwiązywali quizy.
b) poznajemy Interlandię wirtualną ojczyznę Asów Internetu
W ramach wykorzystania gier online w procesie dydaktycznym uczniowie pozanli zasady bezpieczeństwa w internecie i sposoby bezpiecznego udziału w internetowej społeczności
Na zajęciach uczniowie korzystając z internetowej platformy ASY INTERNTU poznawali wszytkie wyspy BEZPIECZNEGO INTERNETU:
1. Niebieską wyspę rozsądku w sieci, gdzie nauczyli bezpiecznie udostępniać materiały w sieci za pomocą poczty elektronicznej.
2. Czerwoną wyspę uważności w sieci, gdzie nauczyli się jak nie dać się oszukać i wykorzystać przez przestępców.
3. Żółtą wyspę siły w sieci – gdzie nauczyli się jak chronić swoją prywatność w sieci oraz jak zabezpieczać własne dane.
4. Zieloną wyspę życzliwości w sieci – gdzie nauczyli się zasad NETYKIETY.
W trakcie gry zmagali się z hakerami, wyłudzaczami danych, niedyskretnymi udostępniaczami i hejterami. Te zajęcia nauczyły uczniów jak radzić sobie z zagrożeniami w realnym świecie.
c) świadomy, cyfrowy obywatel edukacja medialno-cyfrowa
W ramach OSE zajęć przedstawione zostały uczniom zasady ochrony prywatności w sieci w postaci narzędzi cyfrowych np. ustawień bezpieczeństwa w przeglądarkach internetowych oraz ustawieniach systemu operacyjnego.
W ramach ćwiczeń on-line uczniowie poznali zasady tworzenia bezpiecznych haseł oraz sposoby ochrony swoich kont internetowych np. Facebooku.
Dzięki zajęciom uczniowie poznali wartość postaw obywatelskich w klasie i w społeczności szkolnej oraz zobaczyli w jaki sposób za pomocą narzędzi TIK stać się obywatelami cyfrowymi.
2. Klasowa debata “Jak chronią swoje dane”
W ramach zajęć uczniowie nauczyli się chronić osobiste informacje i nabrali właściwych nawyków związanych z zachowaniem prywatności w sieci:
- Poznali definicję danych w osobowych
- Poznali sytuacje dozwolonego udostpniania danych osobowych.
- Poznali niebezpieczne skutki utraty danych osobowych
- Poznali RODO przepisy dotyczące ochorny danych osobowych.
W ramach podsumowania uczniowie poznali ZŁOTE ZASADY ochrony danych osobowych oraz odpowiadali na pytania nauczyciela:
Dlaczego należy chronić dane osobowe?
Czy ważna jest ochrona prywatności?
3. Realizacja szkolnych projektów
a) “Bezpieczny w sieci”
b) “Szanujmy się w sieci”
W ramach programu Bezpieczny Dolnyślązak uczniowie zdobyli wiedzę na temat bezpiecznego korzystania z zasobów internwtowych.
II PIERWSZA POMOC
1. Warsztaty pierwszej pomocy dla uczniów.
W ramach programu Bezpieczny Dolnyślązak odbyły się warsztaty pierwszej pomocy w klasach I-III.
2. Scenki teatralne na temat pierwszej pomocy
W ramach programu Bezpieczny Dolnyślązak uczniowie klas III odegrali scenki dramowe na temat “Jak udzielić pierwszej pomocy poszkodowanemu”.
burst
3. Poznajemy funkcję apteczki pierwszej pomocy
4. Poznajemy zawody ratujące życie
a) Klasy I-III
W klasach edukacji wczesnoszkolnej w ramach projektu Bezpieczny Dolnyślązak odbyły się zajęcia z doradztwa zawodowego mające na celu zapoznanie uczniów z zawodami ratującymi życie.
b) Klasy IV-VIII
Wywiad z policjantem Komendy Powiatowej Policji w Głogowie
Pytanie 1.
Uczeń: Jak długo pracuje Pan w policji?
Policjant: W policji pracuje już 14 lat.
Pytanie 2.
Uczeń: Czy praca policjanta jest wymagająca? Słyszałem, ze policjanci pracują 24 godziny na dobę.
Policjant: Policjanci pracują na tzw. zmiany. Czasami zdarza się tak, ze ktoś potrzebuje naszej pomocy i wtedy jesteśmy pilnie potrzebni. Nasza praca polega na służeniu ludziom oraz ratowaniu ich życia i mienia. Zawsze pamiętamy o tym, ze w każdej chwili ktoś może potrzebować naszej pomocy.
Pytanie 3.
Uczeń: Jakie cechy charakteru musi posiadać policjant?
Policjant: Zawód policjanta jest bardzo wymagający. Od kandydatów ubiegających się o pracę w policji wymaga się przede wszystkim odporności na stres, dobrej kondycji fizycznej i psychicznej oraz empatii.
Pytanie 4.
Uczeń: Jakie są wydziały w Komendzie, w której Pan pracuje?
Policjant: Wymienię kolejno: wydział: ruchu drogowego, patrolowo – interwencyjny, dochodzeniowo – śledczy, kryminalny, do walki z przestępczością gospodarcza. W Komendzie Powiatowej Policji w Głogowie pracuje około 200 policjantów.
Pytanie 5.
Uczeń: Jakimi autami jeżdżą policjanci? Czy patrolują ulice tylko radiowozami?
Policjant: Policjanci jeżdżą różnymi autami. Są to radiowozy oznakowane i radiowozy nieoznakowane. Dodatkowo głogowska policja posiada w swoim wyposażeniu łódź patrolową. Poza tym latem policjanci patrolują ulice miasta pieszo lub na rowerach.
W policji występują trzy rodzaje psów: psy patrolowe, psy osmologiczne (tropiące) oraz psy specjalne.
Pytanie 6.
Uczeń: Jaki rodzaj policjantów możemy najczęściej spotkać na ulicach miasta Głogowa?
Policjant: Najczęściej spotykany rodzaj policjantów to policjanci wydziału prewencji, którzy zabezpieczają imprezy masowe, jeżdżą na interwencje. Są to policjanci pracujący w pełnym umundurowaniu policyjnym i poruszający się w radiowozach policyjnych.
– Bardzo Panu dziękujemy za ten wywiad. Życzymy bezpiecznej pracy. – Dziękuję. To był dla mnie zaszczyt odpowiedzieć na wasze pytania. Uważajcie na siebie 🙂
5. Warsztaty dla szkolnej drużyny “Ratownicze Sówki”
Przeszkolenie uczniów klas VI-VII w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej on-line
6. Prowadzenie zajęć z pierwszej pomocy przez szkolną drużynę “Ratownicze Sówki”
Uczniowie z edukacji wczesnoszkolnej uczestniczyli w zajęciach z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Zapoznali się z zasadami oraz przećwiczyli praktycznie. Na koniec otrzymali dyplom uczestnictwa w zajęciach.
III BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE
1. “O czym mówią znaki drogowe?”
W szkolnym projekcie edukacyjnym “Bezpieczny Dolnyślązak” biorą również udział uczniowie z klas I-IV. Pomimo trudności z jakimi przyszło im się zmierzyć w trakcie zdalnego nauczania, rewelacyjnie poradzili sobie z realizacją działań. Oto efekty ich pracy:
2. “Jak uniknąć wypadku?”
W ramach programu Bezpieczny Dolnyślązak w klasach IV odbyły się zajęcia z pracownikiem Straży Miejskiej, który w bardzo ciekawy sposób przedstawił uczniom zasady zachowania się na drogach publicznych.
3. “Zostaję rowerzystą”
W ramach projektu Bezpieczny Dolnyślązak “Mądrość i rozwaga na bezpieczeństwo jedynki się składa” uczniowie klas IV wykonali makiety skrzyżowań.
smart

„Bezpieczny Dolnoślązak” to inicjatywa ukierunkowana na edukację dla bezpieczeństwa poprzez :
• nabycie i utrwalenie praktycznych umiejętności w zakresie bezpiecznego zachowania oraz umiejętność współdziałania ze służbami i organizacjami powołanymi w celu zapewnienia bezpieczeństwa.
• wsparcie szkół w projektowaniu działań ćwiczeń –mających na celu podniesienie świadomości uczniów na temat bezpiecznych zachowań
Realizacja programu pozwoli uczniom dolnośląskich szkół z różnych poziomów edukacyjnych, nabyć i utrwalić praktyczne umiejętności w zakresie bezpiecznego zachowania, wykorzystania ich w sytuacjach życia codziennego( w tym w sytuacjach zagrożenia) oraz w działaniach przy współpracy z różnego rodzaju służbami i organizacjami.
Proponowane obszary realizacji Programu
– bezpieczny Internet (jak korzystać z Internetu – potencjalne zagrożenia);
– bezpieczna droga (zasady ruchu drogowego, umiejętności poruszania się w sytuacjach dnia codziennego oraz zagrożeń);
– pierwsza pomoc (znajomość zasad udzielania pierwszej pomocy poprzez praktyczny udział w warsztatach);
– bezpieczne środowisko odpady, zanieczyszczenia powietrza, zanieczyszczenia wód (omówienie problematyki ochrony środowiska, zasobów naturalny oraz przyrodniczych);
– bezpieczny wypoczynek (istota zagrożeń w zimie oraz latem, pokaz praktycznych umiejętności jak unikać zagrożeń oraz jak się zachować w sytuacji zagrożenia);bezpieczeństwo w lesie, w górach, nad wodą; bezpieczna wycieczka szkolna;
– zagrożenia bezpieczeństwa (jak się zachować w sytuacjach niespodziewanych – pożar, powódź, gradobicie, silne wiatry);
– podstawy samoobrony (zasady samoobrony, zachowania w sytuacji zagrożenia od osób trzecich, nauka bezpiecznej obrony);
– oszustwa domowe;
– bezpieczny autobus, tramwaj i inne środki komunikacji;
– wykorzystanie nowoczesnych technologii edukacyjnych w realizacji zadań z obszaru edukacji dla bezpieczeństwa;
– osoby niepełnosprawne w sytuacjach zagrożenia
źródło:/https://umwd.dolnyslask.pl/bezpieczny-dolnoslazak/