W dniach 23 – 25 maja 2017 roku uczniowie klasy IVa i IVc wyjechali na trzydniową wycieczkę do Gniezna – Wenecji – Biskupina – Torunia na trasie, której znalazły się miejscowości powiązane z początkami państwa polskiego.

Wyjechaliśmy wcześnie rano – o godz.  6. 15, a po pięciu godzinach jazdy autokarem byliśmy na miejscu. Rozpoczęliśmy zwiedzanie od Katedry Gnieźnieńskiej. Zrobiliśmy sobie grupowe zdjęcie  z pierwszym królem Polski-  Bolesławem Chrobrym- monumentalnej wielkości pomnikiem. Naszą uwagę przykuły pięknie rzeźbione  Drzwi Gnieźnieńskie przedstawiające 18 scen z życia św. Wojciecha , a we wnętrzu świątyni podziwialiśmy m.in. konfesję św. Wojciecha Męczennika z relikwiami.

Następnie udaliśmy się do miasteczka Wenecja w województwie kujawsko- pomorskim. Na miejscu zwiedzaliśmy ruiny zamku weneckiego, którego historię ciekawie nam przybliżył pan przewodnik Następnie odwiedziliśmy  stary dworzec kolejowy z Muzeum Kolei Wąskotorowej. Robiliśmy sobie selfie z parowozami. Ciuchcie bardzo nam się podobały. Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie prasłowiańskiej  osady warownej oraz najbardziej znanego  rezerwatu  archeologicznego  w Biskupinie. Później udaliśmy się do Torunia na zasłużony wypoczynek w naszym hotelu.

Drugiego dnia wycieczki po śniadaniu wyruszyliśmy na warsztaty piernikarskie.  N miejscu  sami przygotowaliśmy ciasto i wypiekliśmy tradycyjne pierniki. Dzięki temu zostaliśmy czeladnikami i otrzymaliśmy stosowny certyfikat. Niestety, nie możemy zdradzić przepisu, jedynie przyprawy, którym toruńskie  pierniki zawdzięczają swój niepowtarzalny smak i aromat. Są to: imbir, gałka muszkatołowa, kardamon, goździki,  cynamon i pieprz czarny. Później zwiedzaliśmy Fort IV, czyli zespół fortyfikacji służący do obrony miasta i jej  mieszkańców. Będąc na toruńskiej starówce, kontynuowaliśmy zwiedzanie od pomnika Mikołaja Kopernika. Byliśmy w Muzeum Miejskim z bogatą kolekcja rzeźb, obrazów i innych przedmiotów sztuki użytkowej Torunia, sięgającej  początków założenia miasta.

Wysłuchaliśmy legend i opowieści przewodnika o Toruniu i architekturze miasta. Zobaczyliśmy  rodzinny dom Mikołaja Kopernika oraz Krzywą Wieżę, fragmenty murów obronnych z basztą, spichlerz, jak i  bulwar na Wisłą.

Na zakończenie dnia udaliśmy się  do planetarium. Zobaczyliśmy tam seans o tym, w jaki sposób z materii  wyłonił się Wszechświat, a wraz z nim życie na planecie Ziemia.

Ostatniego dnia wycieczki pojechaliśmy do Młyna Wiedzy – nowoczesnego centrum nauki, gdzie w praktyczny sposób zgłębialiśmy wiedzę z różnych dziedzin – fizyki, mechaniki, techniki czy  hydrologii. Następnie pojechaliśmy  do Gniezna do Muzeum Początków  Państwa Polskiego. Wysłuchaliśmy lekcji o czasach panowania Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Następnie zjedliśmy smaczny obiad w  miejscowej pizzerii i udaliśmy się w drogę powrotną do Polkowic.

Podróż szybko nam  minęła, a na przystanku czekali już na nas  rodzice. Wycieczka bardzo się udała i była wspaniałą lekcją historii o początkach naszego państwa i narodu. Będziemy ją mile wspominać.